خانه / دسته‌بندی نشده / خلاصه کتاب گاو بنفش؛ میراث ست گادین برای بازاریابی|زنده باد بازاریابی! (قسمت اول)
پس از شنیدن تعریف های بی پایانی که در وصف این کتاب در منابع داخلی و خارجی شنیده بودم و خوانده بودم دلم نیامد کتاب صوتی گاو بنفش در فیدیبو خاک بخورد و من راست راست برای خودم بچرخم پس امروز صبح ساعت 9 روی سقف ایزوگامی و خیس خورده از باران های شب گذشته خانه مان این کتاب را شروع کردم .

خلاصه کتاب گاو بنفش؛ میراث ست گادین برای بازاریابی|زنده باد بازاریابی! (قسمت اول)

پس از شنیدن تعریف های بی پایانی که در وصف این کتاب در منابع داخلی و خارجی شنیده بودم و خوانده بودم دلم نیامد کتاب صوتی گاو بنفش در فیدیبو خاک بخورد و من راست راست برای خودم بچرخم پس امروز صبح ساعت 9 روی سقف ایزوگامی و خیس خورده از باران های شب گذشته خانه مان این کتاب را شروع کردم .

در ابتدا به 5P بازاریابی اشاره کرده بود که در نوع خودش بسیار شنیده شده و مشهور است شامل :
محصول (Product)
قیمت گذاری (Price)
مکان توزیع محصو (Place)
ترویج (Promotion)
نیروی انسانی (People)
فرایند (Procces)
شواهد فیزیکی (Phisycal evidence)
بسته بندی (Packaging)
امنیت (Privacy)
پرداخت (payment)
علاقیات شخصی (Personal interest)
.
.
.
خب معلومه این که 5 تا نیست ولی خب آدم های مبتکر و خلاق همه جای جهان و خصوصا در حوزه بازاریابی مشغول فعالیت هستند و همینطور P های بیشتری هم وجود دارد که از پرداختن به آن ها در این پست کوچکِ کم بازدید مستاصلیم !
اما ست گادین معتقد است این پی ها و در کل بازاریابی برای بسیاری از نمونه های جهانی نشان داده که تضمین کننده موفقیت سازمان یا شرکتی نیست پس باید یک P دیگر به انبوه P ها افزود و آن گاو بنفش (Purple Cow) است .

اما گاو بنفش اصلا یعنی چه ؟
ست که همراه خانواده اش به مسافرت در ایالت های مختلف آمریکا میرفتند تا از طبیعت بکر این مرز و بوم بهره برداری کنند که در بین راه و در حالی که ست در حال رانندگی بود مزرعه از پر از گاو توجهش را جلب کرد . هم او و هم همسر و فرزندانش در حال تماشا به این پدیده عجیب و جالب بودند که ناگهان همه چیز متوقف شد و هر کس به کار خودش برگشت . خانم گادین به تماس هایش ادامه داد و بچه ها به فضای مجازی برگشتند و ست هم به رانندگی ادامه داد . اما مغز ست گادین پیچیده تر از این حرف ها بود که این جلب توجه و رهایش توجه را به سادگی چشم پوشی کند .

ست گادین با خودش فکر کرد که چه می شد اگر میان این حجم عظیم از گاو های مشکی و سفید یا سفید و قهوه ای یک گاو بنفش می بود … آیا میتوانست بار دیگر توجه ما را جلب کند ؟ آیا برجسته بودن و متفاوت بودن در میان جمعی از تشابهات میتواند ما را به موفقیت برساند ؟
یقینا بله ؛ پاسخ ست این است که آنچه برجسته است ارزش گفتگو و مورد توجه بودن را دارد . اگر محصولات و خدمات برجسته نباشند به چشم نمی آیند .
اما چرا ، چه چیز و چگونه برجسته بودن مهم است .

وضعیت بازار کنونی به این شکل است .
ست گادین در بخش اول این کتاب از عدم تاثیر گذاری تلویزیون ، آگهی ها و تبلیغات صحبت میکند . مخاطب امروز خیلی مشغول تر از این است که اجازه بدهد تبلیغات تلویزیونی تمرکز او را از کارش بگیرند ؛ پس هیچ توجهی به آن ها ندارد . به نحوی در گذشته وقتی برندی در تلویزیون تبلیغ میشد ، کیفیت این برند برای بیننده تضمین می شد اما اکنون دیگر این اعتماد و اعتبار برای آگهی ها وتبلیغات از بین رفته است .
پس تبلیغات را کنار بگذارید و نو آوری کنید!
این روز ها مصرف کنندگان بجای بررسی تبلغیات بر تجربیات خود و فروشندگان و دوستان باهوش خود دارند .

ست گادین همچنین میگوید : « مصرف کننده بیش از ایناها مشغله دارد که به آگهی توجه کند و مستاصل از پیدا کردن کالایی که مشکلش را حل کند . یک کالای خوب با بازاریابی بد شانسی برای موفقیت ندارد یا شانس آن بسیار کم خواهد بود . »

به اعتقاد ست گادین نگه داشتن مشری قدیمی خیلی بهتر از پیدا کردن مشتری جدید است .
در کل مشتریان ما به 4 قسمت تقسیم میشوند :
1. مشتریان نوجو یا احتمالی
2. مصرف کنندگان
3. مشتریان قدیمی
4. مشتریان وفادار
که مهم ترین آن ها نوع چهارم است چون ویژگی آن ها این است که از پول دادن برای خرید محصولات شما ، بیش از شما احساس خوشحالی میکنند !

او آسپیرین و اشباع آن در بازار های دارویی جهانی را مثال میزند ( دلیل ذکر این همه دارو را نفهمیدم :|)
اکنون به چیزی نیاز داریم که نیاز را بر طرف نکند بلکه نیاز جدید ایجاد کند و آن را حل کند .
تقریباهر چیزی را که واقع بینانه به آن نیاز داشتیم و تصورش را می کردیم اختراع شده است .
موبایل نیازی جدید ایجاد کرد ، ماشین های ظرف شویی و لباس شویی نیاز جدید ایجاد کردند ، تلویزیون نیاز جدید ایجاد کرد …

او پس از اینکه مثال های زیادی برای بی کاربرد شدن شیوه های بازاریابی در مورد این نوع مصداق ها می آورد در جمله ای میگوید :« بازاریابی قدیمی دیگر کاربردی ندارد … بازاریابی مرده است … زنده باد بازاریابی !»

این محتوا در روز های آینده به صورت سریالی ادامه خواهد داشت .

نگاهی هم به این‌ بیندازید

انستیتو پاستور ایران فرمانفرما

انستیتو پاستور فرمانفرما

در حال مرور اسناد تاریخ معاصر طب و داروگری در ایران هستم. مشخصا برای سرآغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *