ست در ابتدای این بخش میگوید : « من کمی اغراق میکنم با تمام قدرت نابودی تبلیغات تلویزیونی را اعلام و پیش بینی میکنم .»
آگهی در رسانه های جمعی رو به نابودی است . فقط برخی از آگهی های تبلیغاتی هدف دار در افزایش فروش تاثیر گذارند . آگهی های تبلیغاتی را ست گادین جالب تشبیه می کند .
ست گادین
آن ها شلاق زنان وارد بازار میشوند، با هر کسی برخورد میکنند و توجهی ندارند این افراد چه کسانی هستند وچه میخواهند و میگذرند …!
گاهی اوقات آن قدر این اتفاق ( تاثیر روی مخاطب) نادر است که بیشتر وقت تلف کردن است روی کسانی که قصد خرید ندارند یا با دیگران درباره آن صحبت نمیکنند . اگر تبلیغات متفاوت باشد میتواند موثر باشد .
مصرف کنندگان انتخاب می کنند و ان ها تعیین میکنند که به شما توجه داشته باشند یا نه !
آگهی های شرکت گوگل برای آن برند هزاران دلار سود به همراه دارد .
آنها از نظر مفهومی و زمینه ای مرتبط هستند و به کسانی که در آن زمینه اطلاعات میخواهند یا فعالیت دارند ارائه می شود . به محض جستجوی کلمه ای ، آگهی مرتبط با آن واژه را می بینند .
مقایسه کنید با آگهی که مثل میهمان ناخوانده وارد می شود آن هم برای کسی که توجهی به آن ندارد و به دنبال آن نیست ظاهر میشود .
روی گاو بنفش سرمایه گذاری کنید . محصولاتی که بازار مورد نظرتان واقعا به دنبالش است را توسعه دهید .
ست گادین
ست گادین کمی از فریبکاری و تقلب در شرکت های دیگر حرف میزند که من منظورش را کاملا متوجه نشدم برای همین ترجیح میدهم از آن صحبت نکنم .
نمیتوانید مردم را مجبور به گوش دادن کنید اما میتوانید بفهمید وقتی حرف میزنید چه کسی در حال گوش دادن است و میخواهد عطسه کند .
ست گادین
و مخاطبان زمانی گوش می دهند که بفهمند شما واقعا چیز خاصی ارائه می دهید !
صنعت موسیقی کلاسیک در حال زوال است و ارکستر ها در حال ضعف مالی و تخریب هستند .
عطسه کنندگان هر نوع موسیقی که میخواستند که قبلا خریداری کرده اند و هر چیزی که باید ضبط میشده را قبلا ضبط کرده اند . دیگر پولی برای شرکت های ضبط موسیقی کلاسیک خرج نمی شود . موسیقیدانان یا مجبورند برای فیلم ها تنظیک کنند یا به چمن زنی مشغول هستند !
اگر گاو بنفش بودن انقدر راحت است پس چرا دیگران آن را انجام نمیدهند . بذارید سوالی بهتر مطرح کنیم :
چرا بنفش بودن انقدر مشکل است ؟!
گاو بنفش بسیار نادر است چون مردم ترسو هستند .
اگر شما خاص باشید ممکن است برخی افراد شما را دوست نداشته باشند و این بخشی از تعریف خاص بودن است .
ست گادین
در مدرسه شیوه عملکرد ما آموخته است . بهترین راه های پیشگیری از شکست در مدرسه که جواب هم میدهد اما در زندگی نه ! از مدرسه یاد میگیرم جلب توجه کردن کار بدی است که ما را به دفتر مدیر مدرسه می برد نه هاروارد …. ما با عقیده ای غلط بزرگ شدیم … انتقاد شدن یعنی شکست خوردن !
در بازار شلوغ شاخص نبودن یعنی دیده نشدن و نامرئی بودن و وجود نداشتن ! ست میگوید ازآنجایی که تقریبا همه از این گاو بی خبرند شما میتوانید با کمی تلاش خاص باشید و متفاوت عمل کنید .
باید سعی کنیم متفاوت و در عین حال آسیب پذیر باشیم . این آسیب پذیر بودن کمترین آسیب را به ما و زندگیمان وارد می کند !
محمد امین متقی نسب
دو گزینه داریم:
1. نامرئی و ناشناس باشیم و در امان بمانیم بدون انتقاد
2. بزرگ و منحصر بفرد باشیم و فرصت گاو بنفش بودن را داشته باشیم .
ست گادین اشاره می کند گروه محدودی از مخاطبان را هدف بگیرید علت توسعه و رونق رستوران های عذای ایتالیایی همین است !
ما از انتقاد شدن میترسیم اما … تنها راه خاص و برجسته بودن این است که از شما انتقاد کنند . حتی گاهی اوقات از اینکه به کارمان انتقاد می شود ناراحت میشویم . شما پروژه نیستید وقتی از پروژه ای انتقاد شده یعنی از شما انتقاد نشده !
ست همچنین مستقیما میگوید: افرادی که در پروژه ای هستند و مورد انتقاد قرار نمیگیرند شکست میخورند .
دنباله روی رهبر
در اینجا ست گادین اشاره می کند به مهاجرت گروهی و مثلثی شکل پرندگان و غاز ها از شمال کانادا به جنوب آمریکای جنوبی و میگوید رهبر بعنوان پرنده اول باعث میشود باد بشکند و راه برای سایر افراد راحت تر شود . ما هم در زندگی و کار منتظر این هستیم که کسی برایمان راه را باز و راحت کند و ما آن را ادامه دهیم اما در چنین سیتسمی پرنده اول بعد از مدتی پرواز از فرط خستگی میمیرد .
آنچه ما نمیدانیم این است که در حین پرواز پرنده ای از عقب گروه راه را باز می کند و جلو می ایستد تا رهبر قبلی استراحت کند . مشکل افرادی که نمی توانند کار برجسته ای انجام دهند این است که نمیخواهند کار برجسته ای انجام دهند و از ریسک کردن ومورد انتقاد واقع شدن میترسند .
درس گاو بنفش ارزش تکرار شدن را دارد :
امنیت خطرناک است …
تکمیل این مطلب ادامه دارد