خانه / سینما / انیمیشن درباره‌اش فکر کن
درباره‌اش فکر کن

انیمیشن درباره‌اش فکر کن

امروز از فرط بیکاری سری به نماوا زدم. یاد آن دوران بخیر که روزانه 8-9 فیلم در نتفلیکس و همین نماوا می‌دیدم…!

بین شو‌های مختلف و سریال‌های جدیدی که روحم هم از آمدن‌شان خبردار نبود (جز سریال قورباغه به کارگردانی هومن سیدی که آن هم بوق و کرنای همیشگی یکی از دوستانم باعث شده بود نامش را شنیده باشم) چشمم به یک انیمیشن کوتاه ایرانی افتاد.
نماوا در توضیحش این‌گونه نوشته بود:
انیمیشن درباره‌اش فکر کن، برداشتی آزاد از داستان «لطیفه‌ای در باب تضعیف روحیه‌ کاری» به قلم نویسندۀ برندۀ جایزه‌ی نوبل، هاینریش بل است.
درباره‌اش فکر کن، انیمیشنی کوتاه به نویسندگی و کارگردانی فائزه سپهر صادقیان و تهیه کنندگی اشکان رهگذر و آرمان رهگذر، محصول سال ۱۳۹۳ استودیو انیمیشن هورخش است این انیمیشن کوتاه، پیش از این در هجدهمین دوره جشنواره بین المللی شورت شورتز ژاپن در بخش مسابقه انیمیشن به نمایش درآمده است.
هانریش بل را از “عقاید یک دلقک” می‌شناختم. همین به علاوه‌ی ایرانی بودنش کافی بود تا بین همه‌ی پیشنهاد‌های رنگارنگ نماوا همین را انتخاب کنم.
همان ابتدای انیمیشن دوزاریم افتاد که داستانش را قبلا خوانده بودم. اما به تصویر کشیدنش برایم جالب بود و نتوانستم چشمم را از انیمیشن بردارم تا ببینم چطور داستانی که خودم بارها در ذهنم مجسم کرده بودم به تصویر کشیده شده است.

پی‌نوشت: کیفیتش را از نظر هنری دوست داشتم. خلاقیت‌های خاصی که کارگردان این اثر به خرج داده بود باعث لذت بیشتر در لحظات تماشایش می‌شد. کوتاه است و به همین دلیل زیاد “قابل توصیه” نیست اما به‌هر روی دیدنش را توصیه می‌کنم حتی اگر اهل انیمیشن هم نیستید. جان کلامش این بود که آن‌ چیزی را که با تلاش بسیار و عصیان و فرسودگی حاصل می‌شود، می‌توان به سادگی در همین لحظه در اختیار داشت.

پی‌نوشت 2: نگاهی به Jebeer هم بیندازید.

نگاهی هم به این‌ بیندازید

سینمای جمهوری اسلامی دولتی پرویز صیاد

سینمای جمهوری اسلامی

پرویز صیاد در گفتگو با پرویز کاردان (7 سال پیش): «…ببینید یک مشخصۀ خیلی روشنی …

3 نظر

  1. انیمیشن رو اتفاقا من هم توی نماوا بهش برخوردم و نادیده گرفتمش ولی حالا که اینجا درموردش نوشتی میخوام امروز دوباره برم و ببینمش
    وسط نوشتن همین کامنت رفتم و دیدم فکر نمیکردم 4 دقیقه باشه :/
    ولی قشنگ بود. مفهوم ساده‌ای رو نمایش میداد ولی همون رو به زیبایی

  2. اهل انیمیشن دیدن نیستم،با اینکه میدونم مثل کتاب خوندن لذت بخشه؛
    ولی ترغیب شدم( درباره اش فکر کن) ببینم
    🙏🌺🌺

    • سارا خانم، قبلا هم گفته بودم بهتون، انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی سطح جدیدی از زندگی رو برای ما رو می‌کنن که اتفاقا اصلا برامون جدید نیست، چون قبلا تجربه‌اش کردیم، ولی جدیده چون خیلی وقته فراموشش کردیم. همیشه از کسایی که ازم میپرسن چه فیلمی ببینیم که درس زندگی بگیریم و بتونیم چیزای زیادی ازش یاد بگیریم انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی رو معرفی می‌کنم.
      جدای از اون سطح کیفی این انیمیشن‌ها و فراتر از اون دوبله‌های خلاقانه و بی‌نظیر دوبلور‌های مستعد و توانمند ایرانی واقعا زمان لذتبخشی رو ایجاد می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *