خانه / دسته‌بندی نشده / عنوان‌های توئیتری
عنوان های توئیتری

عنوان‌های توئیتری

همیشه نامگذاری‌های خوب و دقیق را دوست داشتم. همیشه دلم می‌خواست عنوانی کوتاه اما رسا برای فصل‌های زندگیم پیدا کنم.  کوتاه برای هدف از زندگی. عنوان‌هایی کوتاه برای کسب و کارم. یا چرا راه دور برویم؟ عنوان‌هایی کوتاه برای نوشته‌های دیلی امین. امروز کتاب اسرار جابز را یک نفس خواندم. درمورد شیوه‌های ارائه‌ها و سخنرانی‌های جابز بود. کاریزما. ظاهرا به کلیدی گمشده در عصر امروز کسب و کار تبدیل شده. استیو جابز هم که همیشه محبوب همه بوده و هست. از کتاب بگذریم حرف زیادی برای گفتن نداشت و جذابیت‌هایش بر می‌گشت به ارائه‌ی شواهدی از سخنرانی‌های مرحوم جابز! یکی از فصل‌هایش یا بهتر بگویم، یکی از رازهای ارائه‌های جذاب استیو جابز همین بود. عنوان‌های توئیتری.

جابز عناوینی خلق می‌کرد ویژه، به یاد ماندنی و از همه بهتر، خوراک یک پست توئیتری. بسیاری از ارائه‌دهندگان نمی‌توانند شرکت، محصول یا خدمات خود را در یک جمله وصف کنند. پرواضح است که پیام‌رسانیِ پیوسته و عاری از فراز و نشسب، بدون عنوانی آماده که در اوایل مرحله‌ی طراحی تدارک دیده شده باشد، تقریبا ممحال است. باقیِ ارائه باید حول محور آن تنیده شود.

جابز در 23 اکتبر سال 2001 می‌توانست بگوید:

امروز ما یک ام‌پی‌تری پلیِر قابل حمل با کارکردی آسان معرفی می‌کنیم که 185 گرم وزن و 5 گیگابایت حافظه دارد.

اما جابز اینگونه نگفت. بلکه خیلی ساده گفت:

آی‌پاد. یک هزار آهنگ در جیب شما.

عنوان اپل به یادماندنی بود. چرا که از سه صافی عبور کرده بود:
. مختصر: بیست و سه حرف الفبا
. مشخص: هزار آهنگ
. سودمند: می‌تواند آهنگ‌ها را در جیب‌تان حمل کنید.

وقتی که بروبچه‌های گوگل، سرگئی برین و لری پیچ، پا به سکویا کپیتال گذاشتند تا برای موتور جست و جو گر جدیدشان به دنبال سرمایه‌گذار بگردند، گوگل را در یک جمله‌ی 7 کلمه‌ای و با 28 حرف، این‌گونه وصف کردند:

دسترسی به اطلاعات جهانی با یک کلیک

 

 

شاید اگر خلاصه‌ی کتاب را بخوانید خوشتان بیاید. نشر ره‌آورد مدیریت یا کتاب‌های صوتی و میکروبوک‌هایی که خصوصا در حیطه‌ی کتاب‌های مدیریتی، وب فارسی را تسخیر کرده‌اند!

سخن کوتاه. در انتخاب اسلوگان شرکت و شعار‌های کسب و کار و بیوی اینستاگرام و ارائه‌های یک‌جمله‌ای و یک‌خطی کارتان دقت کنید. شاید گره‌های زیادی را باز کرد. همیشه اتفاقات بزرگ وابسته به کار‌های کوچک بوده‌اند…

 

پی‌نوشت: به نظر شما توییتری یا توئیتری؟!

نگاهی هم به این‌ بیندازید

انستیتو پاستور ایران فرمانفرما

انستیتو پاستور فرمانفرما

در حال مرور اسناد تاریخ معاصر طب و داروگری در ایران هستم. مشخصا برای سرآغاز …

2 نظر

  1. Twitter
    همزه‌ از زبان عربی اومده اگر فارسی بخوایم بگیم توییتر درسته

  2. مال اپل رو خیلی بیشتر از گوگل دوست داشتم.

    پ.ن: با توئیت موافق ترم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *